بلاش یکم، پادشاهی که در راستای احیای تمدن ایرانیان قدم برداشت...

به قلم :   parse        14 / 6 / 1392   

نگاهی به دوران بلاش یکم

http://parsiandej.ir/webhaa/ahura/2013/08/%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%B4-%DB%8C%DA%A9%D9%85.jpg

با آنکه دانش همه جانبه ای از اشکانیان و این پادشاه در دسترس نیست اما با بررسی منابع می توان دریافت که بلاش یکم سرداری کاردان و شایسته و صاحب عزمی راسخ بود. در زمان بلاش علائم احیای ایرانیگری آشکار گردید.

از تواریخ این چنین بر می آید که ایران در دوران اشکانی قدرت مطلق جهان بوده است شاید همین موضوع باعث شده است که با توجه به اینکه دیگر ملت ها توان تاریخ نگاری به مانند زمان های دیگر نداشتند و از آنجایی که بسیاری از منابع داخلی این مرز و بوم تحت حملات سخت نابود شدند آگاهی کامل و دقیقی از دوران اشکانی در دست نباشد .پس از مرگ ونن دوم ، پسرش بلاش اول عهده دار مقام سلطنت شد. وی در آغاز پادشاهی با گرفتاری های فراوان روبرو گردید.از مهم ترین مشکلات آن دوره مشکل ارمنستان بود که جنگ های بسیاری بر سر این منطقه صورت می گرفت .اما بلاش با نیک سیرتی و خردمندی این موضوع را با صلح حل و فصل کرد .

جمع آوری اوستا

بلاش اول جمع آوری اوستا را آغاز کرد . علت این امر احترام شدید وی نسبت به آئین زرتشت بود . اشاره ای که در دینکرت – یکی از بخش های اوستا – راجع به این موضوع آمده است ، این ادعا را ثابت می کند . الته جمع آوری اوستا در زمان اردشیر بابکتان بنیان گذار دودمان ساسانی به پایان رسید .

احیای ایران

در زمان بلاش اول علائم احیای ایرانیگری از نو آشکار گردید . در پشت سکه های بلاش نقش آتشگاهی با یک تن مؤبد زرتشتی دیده می شود و این نخستین باریست که سکه های ایرانی با الفبای پهلوی ضرب می گردد . شاید بتوان گفت بلاش زمینه ساز یک تحول بزرگ به سوی کاملا ایرانی بودن فرهنگ مردم شد.


برچسب‌ها پارسه: بلاش یکم, سکه بلاش یکم, احیای ایران,

نامه عمر به يزدگرد سوم ساسانی و پاسخ يزدگرد به آن

به قلم :   parse        4 / 4 / 1392   

نامه عمر به يزدگرد سوم ساسانی و پاسخ يزدگرد به آن در ادامه...


برچسب‌ها پارسه: نامه, عمر , پاسخ یزگرد سوم, ساسانی,
در ادامه جستار

صفحه قبل 1 صفحه بعد