به یاد شهدای زرتشتی , مسیحی و کلیمی ایران

به قلم :   parse        23 / 6 / 1392   

حضرت زرتشت فرمود :

آنانیکه زشت کردارند ناگزیر از فریفتارانند لاجرم محکوم بزوال گردند همگی فریاد و خروش برآورند ، شهریار نیکی باید تا آنانرا گرافتار ساخته بخاک و خون درکشد و این چنین در مملکت خرم، صلح برقرار دارد سزاوار است

 

شهدای زرتشتی ایران :

مهرداد فرارونی  كامران گنجی بهروز باستانی پرویز آبادی داریوش شهزادی فرهاد خادم اسفندیار دارابیان فریدون نژاد كی جمشید گشتاسبی حسن آبادی دیهیم شهریاری جهانبخش نمیرانیان رستم آذرباد داریوش آبادیان مهرداد آبادیان بهروز باستانی کیخسرو خسروی.

اسامی شهدای مسیحی :
نوريك دانيليان آرمِن آودیسیان آرمن آلفرد گبري جاني بت اوشانا رازميك خاچاطوريان وارطان آقاخانيان وازگِن آداميان هراچ هامبارسوميان وازگن آوانسيان واهان اَلله وِرديان واهيك باغداساريان وِهاندز رشيد پور هِنريك هاروطيونيان هراچ هنريك يوسفي آلبرت الله داديان آلفرد گبري پايلاك آوِديان مگرديچ طوماسيان

رازميك خاچاطوريان رازميك داوديان رافيك رشيدزاده رايموند باغراميان زوريك مراديان روبرت لازار ژيلبرت ملكم آبكاريان سورِن خانلريان گارنيك بوغوسيان گاگيگ طومانيانس نوريك باباجانيان وارطان آبراهاميان

واهيك يِسائيان وهاندز رشيد پور بابرودي ورژ باغوميان هراند آوانسيان يوريك (يورا) سرداريان ست هنريك هارتونيان يرمي يعقوب ژوزف شاهي گاگيك طومانيان اديك نرسسيان شموئيل اينويا هراند آوانسيان علي اهوز هراچ طوروسيان

 

 و همشیه پاینده باشید  ادیک اوهانیان  و لوتر یادگاری

پيام حضرت موسي : به فرمان خداوند نشانه پيروزي عدالت خواهي بر بيدادگري، توحيد بر كفر و حق بر باطل اسـت. بشنو بني اسرائيل، خداوند خالق ما، خداي يكتا است

شهدای کلیمی : سیروس حکیمیان  فریبرز موریم  اسحاق تیزابی شهرام زرینی حمید نهاوند.

منبع :

 


برچسب‌ها پارسه: شهدای زرتشتی ایران, شهیدان ایران,

گریه کردن رضا شاه

به قلم :   parse        22 / 6 / 1392   

http://mehremihan.ir/images/stories/F1/rezakhan-pahlavi.jpg

ایران. سال 1308 خورشیدی.


پسین یکی از روزهای بسیار سرد زمستان، مانند هر روز، در پیشگاه رضاشاه پهلوی داستانهای شاهنامه از سوی «مراد اورنگ» بازگو میشود:
ــ شبی که قرار بود «روشنک» دختر «داریوش سوم» از سپاهان به سرزمین پارس نزد اسکندر برود، اسکندر اصرار داشت که مردم، پیش از حرکت او چراغانی کنند؛ در هالی که مردم اصفهان مانند همه شهرها لباس ماتم بر تن داشتند و عزای ملی اعلام کرده بودند. مردم ایران، کشور و شاه و اینک شاهدخت را نیز از دست میدادند و فردوسی طی یک شعر، این چشم انداز را نمودار کرده...
ــ ــ آن شعر کدامست؟
ــ ببستند آذین به شهر اندرون؛ لبان پر ز خنده، دلان پر ز خون!
رضاشاه بی اختیار شروع به گریستن کرد و ده دقیقه اشک میریخت. تا آن زمان کسی گریه او را ندیده بود.پس از این اتفاق رضا شاه فورا دستور ساختن آرامگاه فردوسی به شیوه معماری هخامنشی را صادر کرد.

یاری مامه:

 « مهرمیهن »


برچسب‌ها پارسه: گریه کردن-رضاشاه-ایران,

نظامی گنجوی و اقدامات ضد ایرانی دولت باکو...

به قلم :   parse        19 / 6 / 1392   

متاسفانه همانطور که آگاهید کتیبه های پارسی از آرامگاه نظامی توسط دولت جمهوری آذربایجان حذف شده

گاهی وقت ها باید به وقاحت و بی شرمی بعضی از دولت ها افسوس خورد

دولتی که زمان پیدایش آن و عاملیت آن توسط شوروی بوده هم اکنون بر آن است تا تاریخ کشوری با تمدن هفت هزارساله را نادیده گرفته و به نام خود ثبت کرده و  با پوسخندی مردم ایران را به تمسخر گرفته وبیان کند که :

گاهی  بازدید کنندگان با دیدن شعرهای پارسی آرامگاه و موزه نظامی گنجوی گمان می‌کنند که نظامی گنجوی شاعری پارسی‌گوی بوده است!!!!!

بیشرمی تا چه حد؟

در حالیکه نظامی گنجوی حتی یک بیت به غیر زبان فارسی ندارد

فردوسی : 

نهان گشت آیین فرزانگان پراکنده شد کام دیوانگان

هنر خوار شد جادویی ارجمند نهان راستی آشکارا گزند

مگر همین شاعر (نظامی) نبود که می گفت :

همه عالم تن است و ایـران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
چون که ایـران دل زمین باشد
دل زتن به بود ، یقین باشد

 

فرهنگ غنی فارسی همیشه همچون خاری در چشم دشمنان ایران خواهد بود

ندانی که ایران نشست من است

جهان سر به سر ،به زیر دست من است

بگویید این جمله در گوش باد

چو ایران نباشد تن من مباد

 

کتیبه های حذف شده از مقبره نظامی

کتیبه های اضافه شده به مقبره نظامی

بیانیه پارسیان دژ در مورد حذف کتیبه های پارسی از آرامگاه نظامی

حذف کتیبه های پارسی از آرامگاه نظامی


گهنبار پتیه شهیم / جشن پایان تابستان

به قلم :   parse        30 / 6 / 1392   

 

سومین گاهنبار ( گاه آفرینش گیتیایی)  به نام پتیه شهیم که به معنای گرد آوری غله است از روز ارشتاد تا انارام به خشثره وئیریه زرتشتی (21 تا 25 شهریور خورشیدی) درازا دارد .

در باورمندی های ارین  زرتشتی  این گاهنبار گاه آفرینش زمین است برای همین با رویدنی ها مناسبت دارد . این گاهنبار در هنگام گرد اوری رویدنی های کشاوری است و پیش درامدی برای جشن کشاورزی و سپاس گزاری یعنی جشن فرخنده ی مهرگان است .از این جشن اطلاعات زیادی در دست نیست

شادو شاد زیست باشید


برچسب‌ها پارسه: جشن پایان تابستان, گهنبار پتیه شهیم, جشن های ایرانی,

تصاویر ی جالب و کم یاب از فرح پهلوی...

به قلم :   parse        18 / 6 / 1392   

تصاویری جالب از فرح پهلوی در لباس زیبای اقوام ایرانی!

 

http://nica.site88.net/up/37cd73a31464.jpg

بقیه را در ادامه مطلب می توانید ببینید...


برچسب‌ها پارسه: تصاویرفرح دیبا, فرح پهلوی, پهلوی,
در ادامه جستار

بلاش یکم، پادشاهی که در راستای احیای تمدن ایرانیان قدم برداشت...

به قلم :   parse        14 / 6 / 1392   

نگاهی به دوران بلاش یکم

http://parsiandej.ir/webhaa/ahura/2013/08/%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%B4-%DB%8C%DA%A9%D9%85.jpg

با آنکه دانش همه جانبه ای از اشکانیان و این پادشاه در دسترس نیست اما با بررسی منابع می توان دریافت که بلاش یکم سرداری کاردان و شایسته و صاحب عزمی راسخ بود. در زمان بلاش علائم احیای ایرانیگری آشکار گردید.

از تواریخ این چنین بر می آید که ایران در دوران اشکانی قدرت مطلق جهان بوده است شاید همین موضوع باعث شده است که با توجه به اینکه دیگر ملت ها توان تاریخ نگاری به مانند زمان های دیگر نداشتند و از آنجایی که بسیاری از منابع داخلی این مرز و بوم تحت حملات سخت نابود شدند آگاهی کامل و دقیقی از دوران اشکانی در دست نباشد .پس از مرگ ونن دوم ، پسرش بلاش اول عهده دار مقام سلطنت شد. وی در آغاز پادشاهی با گرفتاری های فراوان روبرو گردید.از مهم ترین مشکلات آن دوره مشکل ارمنستان بود که جنگ های بسیاری بر سر این منطقه صورت می گرفت .اما بلاش با نیک سیرتی و خردمندی این موضوع را با صلح حل و فصل کرد .

جمع آوری اوستا

بلاش اول جمع آوری اوستا را آغاز کرد . علت این امر احترام شدید وی نسبت به آئین زرتشت بود . اشاره ای که در دینکرت – یکی از بخش های اوستا – راجع به این موضوع آمده است ، این ادعا را ثابت می کند . الته جمع آوری اوستا در زمان اردشیر بابکتان بنیان گذار دودمان ساسانی به پایان رسید .

احیای ایران

در زمان بلاش اول علائم احیای ایرانیگری از نو آشکار گردید . در پشت سکه های بلاش نقش آتشگاهی با یک تن مؤبد زرتشتی دیده می شود و این نخستین باریست که سکه های ایرانی با الفبای پهلوی ضرب می گردد . شاید بتوان گفت بلاش زمینه ساز یک تحول بزرگ به سوی کاملا ایرانی بودن فرهنگ مردم شد.


برچسب‌ها پارسه: بلاش یکم, سکه بلاش یکم, احیای ایران,

مقنی ها اقوامی ایرانی که اولین قناتها را در جهان به وجود آوردند

به قلم :   parse        11 / 6 / 1392   

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/1/1c/FALAJ.A.10.jpg/300px-FALAJ.A.10.jpg

مقنی ها قومی ایرانی که اولین قناتها در جهان را در ایران رواج دادند بسیار جالب است بدانیم این قوم با استفاده از سنگها و کانالهای زیرزمینی و با روشی پیشرفته توپوگرافی  از شیب تندی که کوهای البرز داشت آب را با استفاده از کانال به سرزمینهای گرم  و خشک می رساندند.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/a/a9/Qanat_persian.png

طولانی‌ترین کاریز جهان و عمیق‌ترین مادر چاه در شهرستان گناباد با نام قنات قصبه قرار دارد که تاریخ کندن آن به دوره هخامنشی و یا قبل از آن می رسد.ایرانیان باستان در چند هزار سال قبل دست به این ابتکار جدید زده و آن را کاریز یا کهریز نام نهادند با این اختراع که در نوع خود در جهان تا کنون بی‌نظیر بوده‌است، می‌توان مقدار قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی را جمع‌آوری کرد و به سطح زمین رساند، که همانند چشمه‌های طبیعی، آب آن در تمام طول سال بدون هیچ ابزار کمکی از درون زمین به سطح زمین جاری می گردد تا زراعت و سرسبزی و باغ های میوه را به همراه آورد. کاریز که توسط کندی کاران مقنیان ایرانی اختراع شده، هزاران سال قدمت دارد. این حرفه به همراه خود ساعت آبی و آسیاب آبی را نیز به همراه آورده است قدمت بسیاری از کاریزهای ایران، از پنج-شش هزار سال متجاوز است و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد. با وجود این که چندبن هزار سال از اختراع آن می‌گذرد، با این وجود هنوز هم این روش استفاده از آب، در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی و کشاورزی و دامداریکشور معمول و متداول است و حتی رکن اصلی کشت و زرع در نواحی خشک است. این اختراع که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده، بعدها از ایران به بسیاری از کشورهای جهان انتقال یافته و مورد استفادهٔ مردم در دیگر نقاط دنیا قرار گرفته‌است. البته گوبل معتقد است :که کاریز، ابتدا یک فن ویژه آبیاری نبوده، بلکه به طور کامل از تکنیک معدن نشأت گرفته و منظور از احداث آن جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی مزاحم ( هزاره آب ها ) به هنگام حفر معادن بوده‌است!؛؛. اگرچه در گسترهٔ فرهنگی ایران از معادن « مس» و احتمالا « روی » موجود در کوهای زاگروس در هزارهٔ دوم قبل از میلاد مسیح بهره‌برداری شده‌است اما این نظر گوبلوچندان علمی بنظر نمی آیدو با مطالعات میدانی ما در مورد قناتهای ایران همخوانی ندارد..http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/e/ee/FALAJ.A.1.jpg/300px-FALAJ.A.1.jpg

 


برچسب‌ها پارسه: قنات, کاریزباستان, قومی مقنیها,

بازار جشن !!

به قلم :   parse        15 / 6 / 1392   

پانزدهم شهریور (دی به مهر روز) : بازار جشن بازار همگانیِ دیگری در سغد و فراورد (ماورا النهر) باستان. همچنین گردریزی در "زین الاخبار" جشن خزان را به این روز منسوب می دارد.

 سپندارمذ روز از دیماه برابر با پنجم دی خورشیدی که همراه با مراسم شادی و برپایی بازار عمومی بوده است که از آن به عنوان بازار جشن یاد گردیده است .


برچسب‌ها پارسه: بازار جشن, پانزدهم, بازار جش,

خزان جشن خجسته باد

به قلم :   parse        8 / 6 / 1392   

 

گویا دوجشن تحت عموان خزان برگزار میشد.جشن خزان نخستین و جشن خزان دوم. اولی در روز دی بآذر یعنی روز هشتم شهریور ماه انجام میشد و دومی هر مزد روز از مهرماه، یعنی روز اول مهر ماه.

این جشن به انگیزه پایان تابستان و آغاز تغییر هوا به سرما بر پا میشد. خلف تبریزی آورده:«... خزان رئز هشتم باشد از شهریور ماه قدیم و این روز جشن کغان است بنابر قاعده کلیه  کخ میان ایشان معمول بوده است که چون نام ماه و روز موافق آید جشن کنند، و بعضی گویند نام روز هیجدهم است از شهریور ماه وبعضی  نام روز سیم گفته اند... »

البته مولف مذکور اشتباه کرده چون نام هشتم دی بآذر وروز سوم اردیبهشت و روز هیجدهم از هر ماه شمسی رشن میباشد و روز چهارم شهریور نام دارد. اما ابوریحان بیرونی  از دوخزان به گونه خزان خاه در هجدهم شهریور وخزان عامه در دوم مهر ماه یاد میکند. گردیزی میگوید اول تیرماه خزان اول و پانزده روز بعد خزان دوم باشد که آنرا خزان خاص وخزان عام نیز گویند.  و این به شمار تقویم قدیم است گویا که آغاز آن، یعنی اول بهار در آغاز آذر مدتی ثابت مانده بود.  اما با توجه به شروحی که ابوریحان بیرونی در التفهیم ذیل خزان و در  آثار الباقیه ذیل شهریورگان یا آذرجشن و گردیزی ذیل گهنبار پنجم و خلف تبریزی ذیل واژه مرداد آورده است، همه حاکی از عدم احتساب کبیسه ها وگرفتن سال ناقص شمسی است.

یارنامه : گاهشمار جشنهای ایران باستان  , مستندات تاریخ و فرهنگ و تمدن پارس


برچسب‌ها پارسه: خزان جشن, گاهشمار جشنهای ایرانی, خزان جشن,

چهارم شهریور زادروز کوروش بزرگ

به قلم :   parse        4 / 6 / 1392   

http://nuvi.webuda.com/up/80a875ff6ef9.jpg

چهارم شهریور زادروز کوروش بزرگ گرامی باد.


برچسب‌ها پارسه: چهارم شهریور, زادروز, کوروش بزرگ,

سال روز عروج مانی ( پیامبر نقاش )

به قلم :   parse        4 / 6 / 1392   

زادروز : 216 میلادی

آرامگاه : جندی شاپور

محل زندگی : تیسفون

ملیت : پارتی

لقب : پیامبر نقاش

آثار : شاپورگان , رازان , ارژنگ , کوان , گنج زندگان , انجیل زنده .

مانی «پیامبر» (۲۱۵ تا ۲۷۶ میلادی)

در دوران سلطنت شاپور اول مانی ادعای پیامبری و مذهبی تازه آورد که از اختلاط سایر ادیان و مذاهب فراهم ساخته شده و در شرق و غرب دنیای آنروز گسترش یافت. مانی بزرگ زاده‌ای از اشکانیان بود پدرش فاتک از مردم همدان بود. وی در سال ۲۱۵ در یکی از روستاهای نزدیک بابِل به دنیا آمد. وی در کودکی به کسب دانش و فلسفه پرداخت و سپس ادیان زرتشتی، عیسوی، بودایی و یونانی را مورد مطالعه قرار داد و در بیست و چهار سالگی ادّعای پیامبری کرد و سپس به وسیلهٔ «پیروز» برادر شاپور یکم که دین او را پذیرفته بود به دربار راه یافت و کتاب خود «شاپورگان» را به شاپور تقدیم داشت. شاپور دین مانی را پذیرفت و مانی را در ترویج آن دین آزاد گذاشت، مانی به هندوستان وچین سفر و دوباره به ایران بازگشت، در دوران پادشاهی بهرام یکم مؤبدان زرتشتی از پیشرفت دین مانی بیمناک شده شاه را بر آن داشتند که بین آن‌ها و مانی مناظره‌ای ترتیب دهند، مانی در این مذاکره شکست خورده به دستور بهرام به زندان افکنده می‌شود و زیر شکنجه جان می‌دهد و یا به روایتی دیگر زنده زنده پوست کنده و پوستش را از کاه انباشته و بالای دروازهٔ گندی‌شاپور آویزان می‌شود و از آن هنگام آن دروازه باب مانی خوانده می‌شود (۲۷۶ میلادی).

یاری نامه : ابولقاسم اسمایل پور , اسطوره آفرینش در آیین مانی , انتشارات کاروان ص 23 - 29


برچسب‌ها پارسه: عروج مانی , سالروز, عروج مانی,

جشن فغدیه جشن خنکی هوا بر ایرانیان خجسته

به قلم :   parse        1 / 6 / 1392   

این روز را به همه ایرانیان زرتشتی همچنین هموطنان ایرانی مسلمانم تبریک میگویم شاد و شاد زیست باشید

روز شهریور از ماه شهریور برابر با 30 امرداد

واژه شهریور، در اوستا به صورت خشترَه وَئیریَه آمده است که شهریاری نیرومند و مینوی معنی می دهد، در گاه شماری سی روزۀ زرتشتیان، چهارمین روز ئر هر ماه شهریور نام دارد. در هر سال هنگامی که در ماه شهریور، روز شهریور فرا می رسد، آن روز جشن شهریورگان نامیده می شود. از چگونگی برگزاری مراسم این جشن در ایران باستان نیز اطلاع زیادی در دست نیست. در برگزاری  جشن شهریورگان، اکنون مانندِ جشن های ماهیانه دیگری که زرتشتیان دارند، در بسیاری از شهرها و روستاها، بهدینان در محل های عمومی و تالارها گرد هم می آیند، نیایش همگانی برپا می دارند و سپس با برنامه های شاد و سرگرم کنند جشنِ گرامی شهریورگان را به پایان می برند.

یاری نامه : کتاب از نوروز تا نوروز چاپ سوم فروهر به کوشش کوروش نیکنام.


برچسب‌ها پارسه: جشنهای ایرانی, جشن فغدیه, خنکی هوا,